Rozhovor s grafičkou a výtvarníčkou: Rendy

17.05.2011 13:59

 

Nedávno som pri bežnom zašívaní sa na nete objavila stránky grafičky, webdizajnérky a výtvarníčky Rendy. Rendy je baba, ktorá sa venuje grafickému dizajnu vo všetkých jeho podobách. Urobiť pekný dizajn zoči voči klientovým požiadavkám je niekedy vec nemožná. Jej sa to však celkom darí. Vravím si, dobrý dôvod na rozhovor. :)

Tak na začiatok by si mohla povedať, ako si sa dostala ku grafickému dizajnu?

Jednoducho som ho vyštudovala na katedre výtvarnej výchovy a tvorby v Nitre. Mala som šťastie na šikovných spolužiakov, ktorí boli talentovaní väčšinou v maľbe a niektorí sa ňou živia – obdivujem to. No ja som sa v tomto predmete vždy ťahala za kratší koniec. V poslednom ročníku prišiel na školu prof. Longauer pôvodne z VŠVU v BA. S ním prišli zaujímavé témy a práca v grafických programoch. Konečne som bola v niečom lepšia ako spolužiaci :) a vtedy som pochopila, že to je to čo chcem robiť.

Zdá sa, že si našla spôsob, ako svojou tvorbou osloviť široké spektrum ľudí (resp. más), no pritom tvoja práca nevyzerá lacno (resp. gýčovo). Máš nejaké hranice dobrého vkusu, ktoré pri tvorbe nikdy neprekročíš?

Nikdy som svoju prácu nepovažovala za výnimočnú. Snažím sa byť čo najlepšia to áno, no moja práce nie je „hand made“ čo prirastie ľudom k srdcu – je to jednoducho komerčná grafika. Sledujem čo sa v grafickom svete deje. Denne brázdim internet a ňúrim čo nové v dizajne. Trendy sa rýchlo menia. Čo je dobrý vkus a kde sú jeho hranice? Myslím, že každá doba so sebou prináša nové hranice dobrého vkusu a nevkusu.


Keď už sme pritom, položím ti otázku všetkých otázok v oblasti grafického dizajnu. :D Čo je podľa teba gýč?

Gýč sa tvári ako originál no nespĺňa žiadnu umeleckú hodnotu. Niekedy je hranica veľmi tenká. A ako to rozoznávať? Niekto to jednoducho „cíti“. Je dôležité vytvárať si na veci vlastný názor a premýšľať o nich.

Bola si niekedy v situácii, keď klient pokladal niečo ohavné, za niečo extrémne pekné? Ak hej, ako si to riešila?

V tak extrémnej situácii som našťastie nebola, väčšinou sa stretávam s rozumnými ľuďmi, ktorí si nechajú poradiť. Vždy je to o argumentoch. Grafika nie je stavaná len tak na náhode. Keď si zvolím farebnosť, kompozíciu, základné tvary – vždy to má zámer. Ak ten zámer klientovi vysvetlím, nemá dôvod nepochopiť to.


V galérii tvojich prác sa nachádza všetko. Webdizajn, ilustrácie, prepress..., ktorú oblasť máš najradšej?

Na mojej práci mám rada práve tú rôznorodosť. Je príjemné robiť vždy na niečom inom. Niektoré projekty sú pre mňa výzva a veľa sa pri nich naučím. V budúcnosti by som sa rada venovala ilustrácii, no v tomto smere sa musím ešte veľa učiť – možno práve preto ma to tak láka.

Existuje práca, na ktorú si obzvlášť hrdá?

Obzvlášť hrdá? Asi nie. Bola by som hrdá keby sa mi podarilo spáchať vydarené ilustrácie do rozprávkovej knihy – tak na to by som bola hrdá. To je presne to čo ľudí chytá za srdce. :)


Čo prospieva tvojej kreativite?

Ľudia... Väčšinou ma naštartuje už prvý rozhovor s klientom, kde rozoberáme jeho potreby, zameranie, jeho celkovú predstavu o tom ako by mal vyzerať grafický výstup. Snažím sa z neho vytiahnuť čo najviac a vtedy prichádzajú aj prvé nápady.


Skončila si Katedru výtvarnej výchovy a tvorby Univerzity Konštantína filozofa v Nitre. Je výtvarné vzdelanie pre profesiu grafika dôležité? Čo ti dala škola?

Vzdelanie nie je dôležité ak máš nápady, šikovné ruky a talent. Je veľa „tzv. grafikov“ čo robia v grafických programoch a vedia použiť všetky filtre v Photoshope, ale čo z toho, keď výsledok pôsobí lacno. Nie je to len o grafike, je to spojenie funkčnosti, prehľadnosti, logiky, kompozície a čiastočne estetiky.

Všimla som si, že na školách zameraných na grafický dizajn sa vo vyššej miere používajú programy od Corelu. Naproti tomu, v bežnej praxi sa väčšinou vyžaduje znalosť programov Adobe. Človek má potom taký blbý pocit, že absolvent v odbore grafický dizajn je v reálnom svete stratený. Má síce nápad, ale nevie ako ho s dostupným programom zrealizovať. Ako to vidíš ty?

Nečudujem sa že školy učia v lacnejších a dostupnejších programoch. Veď taký Adobe s originálnou licenciou si nemôže dovoliť hocikto a už vôbec nie škola s niekoľkými desiatkami PC. Keď ťa raz niečo baví, tak hľadáš cestu a spôsob ako to zrealizovať a je jedno v akom programe. Myslím si, že v dnešnej dobe sa väčšina grafikov na voľnej nohe učí sama na svojich projektoch. V škole sa to nenaučia.


Meno (a web) jedného grafika, ktorého tvorba ťa oslovuje, znie:

Lucy Hudec
Petra Štefanková
Viera Tataro

Ktoré tri weby zamerané na grafický dizajn často navštevuješ?

Google – bez neho si neviem predstaviť deň. Veľmi ma inšpiruje SYMBIO, internetová agentúra z Prahy. Zamestnávajú šikovných ľudí a páči sa mi čo robia a ako to robia. Ďalej Loaf CreativePuro Creative Studio. Niekedy sledujem aj grafikov a fotografov na stránke www.navolnenoze.cz (cítim sa tam ako v SCOND HANDe – hrabeš hrabeš a občas nájdeš originálny kúsok). :)


Ak máš na duši nejaké super posolstvo pre obyvateľov planéty Zem, toto je priestor na jeho vyslovenie:

Robte ľuďom radosť – vráti sa vám to.


Dík za rozhovor.

Ja ďakujem. :)

 

autor: Monika Holečková | grafickeprace.info